close
Startup BEBI.nl springt in het gat in de luiermarkt

Leeuwarder Courant 29-05-2017
Door: Wilbert Elting

In tegenstelling tot in Engeland en Duitsland mist er in Nederland een grote online speler in baby-artikelen. Dirk Jan Pheifer uit Sneek rook zijn kans en startte onlangs BEBI.nl.

Dirk Jan Pheifer weet wel hoe je een webshop runt. De Sneker ondernemer heeft er met zijn bedrijf Everlake vijftien, waarvan Eccellente de bekendste is. Daarmee is hij een van de marktleiders in de verkoop van schoonmaakmiddelen voor koffiemachines.

,,Met Everlake zijn we een gevestigde naam’’, zegt hij. ,,Dat is mooi maar het maakt je ook lui. De kans bestaat dat je op je lauweren gaat rusten. En dan word je zomaar rechts ingehaald door een concurrent.’’

Nieuwe webshop

Tijd dus om de boel op te schudden: met een nieuwe webshop. In oktober begon Pheifer met de eerste plannen voor een online winkel met baby-artikelen, in maart ging BEBI.nl live. Hij hoopt daarmee een gat in de markt aan te boren. ,,In Duitsland en Engeland zijn er grote online spelers, hier in Nederland niet. Bol.com en Wehkamp verkopen wel luiers en babyspullen en er zijn kleine webshops maar daartussen mist iets.’’

Met BEBI.nl verkoopt hij luiers voor een prijs waar de concurrentie niet tegen op kan. In grootverpakking bovendien. ,,Je hebt in een keer luiers genoeg voor de hele maand.’’ De marge op de luiers is voor hem echter nihil. ,,Ik gok op de cross-sell’’, zegt hij daarover. ,,De luiers zijn het product om klanten binnen te halen. In de hoop dat ze daarna ook iets anders kopen. Kleertjes bijvoorbeeld, of een speen of wandelwagen. Dat wordt wel een uitdaging. Maar ja, uiteindelijk heb je meer dan alleen luiers nodig. En we proberen ook zoveel mogelijk te automatiseren. Om vraag en aanbod bij elkaar te brengen maar ook om de kosten laag en de snelheid hoog te houden.’’

Lean startup

BEBI.nl is een experiment, zegt Pheifer. Het staat bewust los van zijn andere bedrijf. ,,Omdat de risico’s hier ook veel groter zijn.’’ Hij zette de onderneming op in de geest van de ‘lean startup’. ,,Dat betekent dat je klein begint en vervolgens gaat kijken wat werkt. Ik heb allerlei verschillende namen geprobeerd. De website keer op keer veranderd. Totdat het begon te lopen.’’

Het verkopen van luiers en speentjes bleek overigens een heel andere tak van sport dan de verkoop van schoonmaakmiddelen. ,,De spullen die we met Eccellente verkopen, hebben mensen echt nodig. Klik en klaar. Maar bij het aanbod van BEBI.nl gaat het veel meer om emotie. Vooral zwangere vrouwen brengen uren achter hun laptop door op zoek naar spulletjes voor hun kindje. Als je dat weet, moet je daar ook je website op inrichten.’’

Hij probeert allerlei technieken uit die hij bij zijn andere webshops wellicht in een later stadium ook inzetten kan. ,,Als je ons aanraadt bij een vriend, krijg je bijvoorbeeld een waardecheque.’’ En hij bedacht een ingenieus kortingsysteem. ,,Niet koop er vijf en betaal voor vier maar een korting die toeneemt naar gelang je meer in je winkelmandje stopt. Elk artikel staat daarbij voor een bepaald kortingspercentage.’’

20.000 artikelen

Uiteindelijk moet BEBI.nl een assortiment hebben met ruim 20.000 artikelen. ,,Alles wat je nodig hebt van geboorte tot basisschool moeten wij aanbieden.’’ Momenteel is hij druk bezig om dat aanbod op te bouwen. Daarbij is een belangrijke taak weggelegd voor stagiair Ruben van Hofwegen. Hij tikt alle productbeschrijvingen. ,,Goede teksten zijn heel belangrijk”, vertelt hij. ,,De klant moet direct weten waar hij mee te maken heeft.’’ Pheifer: ,,Je moet productkennis tonen, dat geeft de doorslag in combinatie met goede service. En met beide hebben we dankzij Everlake al ervaring genoeg.’’

Pheifer hoopt in twee jaar op een omzet van 5 miljoen euro te zitten. ,,Dat moet mogelijk zijn. En die schaal is ook nodig. Hoe groter BEBI.nl wordt, hoe beter het gaat lopen.’’

Bron: LC.nl

Mis Niets!
SCHRIJF JE IN VOOR DE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF

JA! IK SCHRIJF MIJ IN 
We delen je e-mail met niemand - 100% privacy
Tags : bebi.nldirk jan pheiferlclc.nlleeuwarder courantruben van hofwegen
Dirk Jan

Geschreven door Dirk Jan

Reageren

Mis Niets!
SCHRIJF JE IN VOOR DE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF

JA! IK SCHRIJF MIJ IN 
We delen je e-mail met niemand - 100% privacy
close-link